default avatar Hoşgeldin, Ziyaretçi: Aşağıdaki form ve bağlantıları kullanarak sitemize giriş/kayıt işlemlerinizi gerçekleştirebilirsiniz.
 Şifremi Unuttum?  Yardım  Üye Ol Tarih: 17.08.2017, 22:29


Türk Folklorunda Vampir

Yazar Konuyu Başlatan: ulas - Görüntüleme - Okunma Okunma Sayısı: 679 - Yorum Toplam Yorumlar: 0
Konu Kalitesi: %
 
Konuyu Oyla:
  • Derecelendirme: 0/5 - 0 oy
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Konuyu Okuyanlar: 1 Ziyaretçi

ulas
Super Moderatör
*****
Super Moderatör Grubu
user avatar
Durum: Çevrimdışı
Konu Sayısı:
Yorumları: 391
Kayıt Tarihi: 17.01.2013
Rep Puanı: 6


Kişisel Bilgileri: v
#1
Konu Tarihi: 18.01.2013, Saat: 14:54
[size=2]Türk folklorunda sık karşılaşılmasa da Batı’nın literatürlerine girmişkayıtlar mevcuttur (Vampir-cadı bağlantısı ve kriminoloji kayıtlarına girmişolan 1970’li yıllarda Cihangir vampiri gibi olaylar da yaşanmıştır)[/size]


1884’te Budapeşte Üniversitesi öğretim üyelerinden ve şarkiyat akademisininkurucusu Profesör Arminius Vambery, özyaşamsal kitabı “Arminius Vambery :Yaşamı ve Maceraları”nda Türkler’deki bazı vampir inanışlarına dadeğinmektedir. Macar dilinin köklerini araştırmak amacı ile Orta Asya’ya kadar dervişkılığında yolculuk eden Vambery’e göre:


“ Osmanlılar’da yaygın bir inanışa göre vampirler ağaç kovuklarındagizlenirler ve oralarda avlanırlarmış. Ele geçirilen vampirler kellelerikesildikten sonra bir çuvala konup denize atılırmış.”


“Cadılar hortlayan ölülerdir” diye açıklar Prof. Pertev Naili Boratav veekler “Çokluk kadınların cadı olduğuna inanılır , ama erkeklerden decadılaşanların bulunduğuna tanıt belgeler vardır. Türk geleneğindeki cadı aşağıyukarı Batı inanışlarındaki vampiri karşılar . Cadılar mezardaki taze ölüleriçıkartıp ciğerlerini yerlermiş. Bir Rumeli anlatmasından öğrendiğimize göreeskiden cadıları zararsız hale sokan uzman cadıcılar olurmuş.


”Borotav’ın vurguladığı cadı vampir ilişkisini ve cadıcıları kanıtlayanilginç bir belgeyi Mehmet Seyda sunmaktadır: Aşağıdaki yazı 1833 yılındaTırnova kadısı Ahmet Şükrü Efendi tarafından hükümet merkezine gönderilmiş veTakvim-i Vekayi gazetesinin 69. sayısında yayınlanmıştır:


“Tırnovada cadılar türedi . Gün battıktan sonra evlere dadanmaya başladı.Zahireye dair un, yağ, bal gibi şeyleri birbirine katar ve bazen içlerinetoprak karıştırır. Yüklüklerde bulduğu yastık, yorgan, şilte ve bohçalarıdidikler, açar, dağıtır insanların üzerine taş, toprak, çanak ve çömlek atar,hiç kimse bir şey göremez. Birkaç kadın ve erkeğin üzerine saldırmış. Bunlarçağırıldı, soruldu: “Üzerimize sanki manda çökmüş sandık“ dediler. Bu yüzdenmahalle halkı evlerini başka yana taşımışlardır.


Kasaba halkı bunların cadı denilen habis ruhların eseri olduğunda ittifaketti. İslimye kasabasında cadıcılık ile tanınmış Nikola adındaki adam getirildive kendisiyle 800 kuruşa pazarlık edildi. Bu adamın elinde resimli bir tahtavardı. Mezarlığa gider, tahtayı parmağının üzerinde çevirir resim hangi mezarabakarsa cadı o mezardaki habis ruh imiş. Büyük bir kalabalıkla mezarlığagidildi. Resimli tahtayı parmağında çevirmeye başlayınca resim sağlıklarındayeniçeri ocağının kanlı zorbalarından Tekinoğlu Ali Alemdar ile Apti Alemdardenilen iki şakinin mezarına karşı durdu. Mezarlar açıldı. Cesetler yarım mislibüyümüş, kılları ve tırnakları da üçer dörder uzamış bulundu. Gözlerini kanbürümüş, gayet korkunç idi. Mezarlıktaki bütün kalabalık bunu gördü.


Bu adamlar sağlıklarında her türlü pis çirkin işi yapmış, ırza, namusa, malasaldırmış, adam öldürmüş Yeniçeri ocakları kaldırıldığı zaman her nasılsayaşlarına bakılarak cellada verilmemiş ecelleri ile ölmüş kişilerdi.Sağlıklarında yaptıkları yetmezmiş gibi şimdi de halka habis ruh olaraktebelleş olmuşlardı. Cadıcı Nikola’nın tanımına göre , bu gibi habis ruhlarıdefetmek için cesetlerin göbeğine birer ağaç kazık çakılır ve yürekleri kaynarsu ile haşlanırmış. Ali Alemdar ile Apti Alemdar’ın cesetleri mezardançıkarıldı. Göbeklerine birer ağaç kazık çakıldı ve yürekleri bir kazan kaynarsu ile haşlandı. Fakat hiç tesir etmedi. Cadıcı “bu cesetleri yakmak gerek”dedi. Bu hususda şer’an da izin verildi ve iki yeniçerinin mezardan çıkarılancesetleri mezarlıkta yakıldı. Çok şükür kasabamız da cadı şerrinden kurtuldu”


Tırnova kadısının naklettiği olay türün literatürüne uygun bir vampirolayıdır. Arada küçük farkları olsa da klasik cadıcılık yöntemleriniizlemektedir. Örneğin kazık göbeğe değilde kalbin hizasına çakılır yüreklerikaynatmak kadar cesetlerin kellelerini uçurmak da geleneğe göre etkin birçaredir. Bu tür asılsız söylentilerin halkı disiplinsiz yeniçerilere karşıharekete geçirmek için ortaya atıldığı sanılmaktadır.


1965 tarihli Fate (Yazgı) adlı Amerikan dergisi; İstanbul’da yaşadığı, özelbir kan bankasını işlettiği ve Kont Drakula’nın soyundan geldiği iddia edilenKont Alexander Cepesi ile yapılan bir röportajı yayımlamdı. Olayı kaleme alanve Capesi’yi İstanbul’da ziyaret eden Leo Heiman adlı bir yazardır. Yazıyagöre, vampir araştırmacıları tarafından güvenilir bir kaynak olarak kabuledilen ve Kazıklı Voyvoda’nın soyundan olan Kont Alexander Cepesi Romanyalıolup 1947 yılında eşi Olga ile birlikte İstanbul’a yerleşir. Bir özel kanbankası kurar. Kişilerden kan ve plazma satın alıyor ve Türk hastaneleri ileKızılay’a pazarlamaktadır.


Yazar Heiman Kont Cepesi ile İstanbul Hilton’un barında buluşur vesöyleyişiyi Kont’a ait bir yelkenlinin de barındığı İstanbul Yat Kulübü’ndesürdürür. Kont bir vampir uzmanıdır. Boğaziçi’ne bakan beş odalı bir dairedeeşi , iki kızı, iki kedisi ve bir papağanı ile birlikte yaşamaktadır.Kızlarından biri Fransız bir cerrahla diğeri Türk bir bankacıyla evlidir.Sohbet boyunca Yassıada şarabını yudumlayan kont Kazıklı Voyvoda’nın hikayesiniuzun uzun anlatır ve Vlad Drakul’un soyunun tek vampiri olduğunu söyler. LeoHeiman’ın yazısı 1980 yılında tekrar gündeme geldiğinde Amerikalı araştırmacıFern S. Miller yazarın kimliğini çözmeye çalışsa da onunla ilgili bir izbulamaz. Yazıyı yayınlamış olan Fate dergisi Heiman’ın adresine sahipolmadığını söyler.


İsrail Hayfa’da bir Leo Heiman adresi bulunur ama adrese gönderilen mektupcevapsız kalır. Sonuçta 1980’den bu yana ne yazar Heiman ne de ropörtaj yaptığıkişi hakkında bilgi alınamadığından kaynak düzmece olarak kabuledilebilir.1960’lı yıllarda İstanbul basınını meşgul eden, Yeni Akşamgazetesinde manşet olan vampir haberi ise tümden uydurmadır ve EdouvardRoditi’nin kara mizah türündeki “İstanbul vampirleri : Çağdaş iletişimyöntemleri konusunda inceleme” (The vampires of İstanbul: a study in moderncommunication methods) adlı öyküsünün kahramanlarından esinlenmiştir.
Ben Düşüncelerimin Efendisiyim...


Konu Bağlantı Araçları
Türk Folklorunda Vampir Konusunun Linki Direkt Link
Türk Folklorunda Vampir Konusunun HTML Kodu HTML Link
Türk Folklorunda Vampir Konusu BBCode Linki BBCode Link
Türk Folklorunda Vampir Konusunu Paylaş Sosyal Paylaş

Konu ile Alakalı Benzer Konular
Konular Yazar Yorumlar Okunma Son Yorum
Big Grin Üç Bilinmeyenli Denklem: Truva – Türk – Roma ulas 0 833 18.01.2013, Saat: 15:23
Son Yorum: ulas

Konu ile Alakalı Anahtar Kelimeler

Türk Folklorunda Vampir indir, Türk Folklorunda Vampir Videosu, Türk Folklorunda Vampir online izle, Türk Folklorunda Vampir Bedava indir, Türk Folklorunda Vampir Yükle, Türk Folklorunda Vampir Hakkında, Türk Folklorunda Vampir nedir, Türk Folklorunda Vampir Free indir, Türk Folklorunda Vampir oyunu, Türk Folklorunda Vampir download


Hızlı Menü:


İletişim | Şimdi Değişme Zamanı Eğitim Ve Koçluk | Yukarı Git | Arşiv | RSS | Sitemap